10 000 stappen, elke stap telt!

Als wandelclub van de gemeente Affligem ondersteunen wij graag het project van de gemeente nl 10 000 stappen, elke stap telt. Samen werken we aan hetzelfde doel: meer bewegen om gezonder  te leven. Geen vorm van bewegen is gemakkelijker, eenvoudiger en democratischer dan wandelen. Wandelen geeft een positieve boost aan je gezondheid, humeur en geest.
Samen met 200 andere Vlaamse steden en gemeenten wil de gemeente Affligem haar inwoners aanzetten om meer te bewegen. Het project loopt gespreid over 4 jaar. Elk jaar ligt de focus op een ander aspect.
Het eerste jaar wil men het project onder de aandacht brengen. Affiches worden verspreid over de gemeente om de campagne zichtbaar te maken. De wandelclub heeft een oproep gedaan onder haar leden die inwoners zijn van Affligem om een affiche op te hangen.
Binnen het project wordt een onderscheid gemaakt tussen het functionele aspect en het recreatieve. Door straatsignalisatie worden de inwoners er attent op gemaakt dat kortere afstanden tussen nuttige locaties best te voet kunnen afgelegd worden en zo extra stappen oplevert. Kleinere verplaatsingen zoals naar de bakker of de slager … kunnen vaak sneller te voet of met de fiets afgelegd worden.
Wat het recreatieve luik betreft worden er themawandelingen uitgewerkt. In maart start ‘de gezondste wandeling’ met nadruk op bewegen. De gezondste wandeling is een interactieve wandeling waarbij je onderweg bordjes tegenkomt met een QR-code. Wie de QR-code scant krijgt via geluidsfragmenten leerrijke en nuttige gezondheidstips. De wandeling telt 12572 stappen.

De kaart met de wandeling en de  7 mogelijke startplaatsen kan je via de link hieronder vinden en ook via Affligem gespot editie maart-april 2022.

Zeker doen, zou ik zeggen!

Veerle Lievens

Alle info over “Wandel en ontdek de gezondste wandeling ” kan bekeken worden via deze link.