Na onze eerste  ” Spontane Wandeling ” volgt er een tweede :

Rondom Roosdaal /  Pamel

Gratis wandeling aangeboden door Wandelclub De Pajotten Hekelgem

Wanneer:               Het parcours is permanent bepijld van zaterdag 12 september tot zondagavond 20 september

Waar:                       ’t Sportvlot Brusselstraat 29 – 1760 Roosdaal – Pamel (vroeger container park)

Afstanden:              6 Km (5,8) en 12 Km (12,0)

De wandelaars kunnen gedurende de ganse periode vrij vertrekken. Er is geen inschrijving en ook geen catering. We vragen wel dat iedereen zich aan de corona richtlijnen van de gemeente, de provincie, Wandelsport Vlaanderen en de veiligheidsraad houd. ( zie hieronder).

Voor onze tweede “Spontane Wandeling” hebben we voor een wandeling rondom Roosdaal/ Pamel gekozen. In normale tijden komen we met onze wandelclub hier in de lente terecht maar nu in coronatijden is dat dus in de late zomer. Er is nu minder slijk en de wegen zijn nu allemaal goed begaanbaar.

De structuur van de wandeling is dezelfde als onze Abdij- en Sinksentocht. Het parcours van de 12 Km maakt een grote lus rondom de vertrekplaats en rondom Pamel. De 6 Km volgt grotendeels het parcours van de 12 Km maar wordt op een paar plaatsen ingekort.

Vertrekken doen we aan het vroegere containerpark van Roosdaal. Van dat containerpark is niet veel meer te zien en in de plaats staat nu een gloednieuwe sporthal met bijhorende parking. Dus ideaal om hier met onze wandeling te vertrekken.

Het 12 Km parcours gaat door de kouters naar de bunkers van de K – W (Koningshooikt – Waver) verdedigingslijn van wereldoorlog II. Voorbij de bunkers komen we aan de Dender. Aan de overzijde van de rivier zien we de kerktoren van Okegem en een mooi stukje natuur met honderden watervogels.
We stappen voorbij de “Dikken van Pamel”, standbeeld van een vroeger volksfiguur. Daarna verlaten we de Dender en langs wat bosjes en velden komen we in Ledeberg. Zoals de naam het zegt komen we hier in wat heuvelachtiger parcours met een paar korte maar stevige beklimmingen. Wie onze Lentetocht al gewandeld heeft kent die wel!
We passeren de startplaats van onze Lentetocht(zaal De Kluis) in Ledeberg en dan gaat het door het bos terug naar beneden. De 6 Km stappers gaan hier direct naar de kerk van Pamel en de aankomstplaats. De anderen maken hier een ommetje langs de achterzijde van het Economie-en-Landbouw/ proefcentrum-Pamel. We komen toe langs waar we vertrokken zijn en krijgen een mooi zicht op de statige kerk van Pamel.

Het 6 Km parcours blijft wat meer rond Pamel en maakt niet de lus naar de Bunkers en de Dender. Het parcours is op sommige plaatsen ook best pittig maar het zijn overal rustige wegen en paadjes.

Een fotoserie vind je op: https://photos.app.goo.gl/4uv4oypmS

Horecazaken langs het parcours

Cafetaria ’t Sportvlot: Brusselstraat 29 Roosdaal (vertrek wandeling) Beperkt open.

Taverne Leef: (vroeger bij Monske) Brusselstraat 19 Roosdaal  Beperkt open.

Take Away (’t Pleintje): IJs en Frisdrank  Kaaistraat 52 Roosdaal  14u00 tot 17u00 ( onder voorbehoud)

Bord D’oo: (Aan de vijver) Kriebrugstraat 52 Roosdaal. Alle dagen vanaf 11u00 (onder voorbehoud)

Een prettige wandeling gewenst !!

Parcours verantwoordelijken:

Patrick De Schrijver  Tel: 0477/72.02.47

François Rits            Tel: 0497/86.72.16

Rondom Pamel 6 km                  Rondom Pamel 12 km              Rondom Pamel 6 – 12  km

Geinteresserden kunnen de GPX – GDB bestandjes  hieronder downloaden

6 km  GDB            6 km  GPX          12 km GDB          12 km  GPX